Op 1 september 2023 treedt nieuwe wetgeving ter bescherming van consumenten in werking (Boek XIX Wetboek Economisch Recht, Schulden van de consument). Dit wil zeggen dat je, indien je klanten consumenten zijn en je gebruik maakt van algemene voorwaarden, deze voorwaarden en je werkwijze voor het innen van schulden t.a.v. consumenten wellicht zult moeten aanpassen. De overheid geeft ondernemingen vier maanden de tijd (t.e.m. december 2023) om hun algemene voorwaarden aan te passen.
Indien je niet werkt met consumenten en je je algemene voorwaarden enkel gebruikt ten aanzien van ondernemingen (B2B), verandert er niets voor jou en dien je bijgevolg niets te ondernemen.
Volgende zaken veranderen concreet vanaf 1 september 2023 inzake het invorderen van schulden ten aanzien van consumenten (B2C):
- Je moet een klant-consument steeds een eerste kosteloze herinnering sturen (wij raden aan dit per mail te doen). Wat je als onderneming allemaal verplicht in de voormelde ‘eerste kosteloze herinnering’ moet zetten, werd ook wettelijk verankerd.
- Je moet een klant-consument veertien dagen de tijd geven om alsnog zijn betaling te verrichten. Eventuele kosten, intresten en een schadevergoeding kunnen pas worden gevorderd na beëindiging van deze termijn.
- Je moet een klant-consument informeren over het invorderings- en betwistingsproces.
- De omvang van de schadebedingen en nalatigheidsinteresten worden wettelijk vastgelegd en worden aldus geplafonneerd.