Eerder dit jaar kregen een aantal contentcreators een waarschuwing van de overheid in de bus. Niet omwille van het vergeten van de verplichte #advertentie, #reclame of #publiciteit, wel omdat ze hun adres en ondernemingsnummer niet vermeldden op hun website en sociale media profielen.
Dat zagen heel wat content creators niet zitten. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker, vond daarom een oplossing in samenwerking met FeWeb en BeCommerce.
Je bent een ondernemer
Als je als contentcreator op regelmatige basis reclame maakt voor merken, dan oefen je volgens de overheid een zelfstandige activiteit uit. Je bent dus een ondernemer en moet je daarom registreren bij de KBO of Kruispuntbank van Ondernemingen. Wat de overheid precies bedoelt met “op regelmatige basis” wordt niet verduidelijkt.
Een Europese richtlijn uit 2000 verplicht ondernemers om hun ondernemingsnummer, e-mailadres en adres van de onderneming te vermelden op hun website en sociale media profielen. Consumenten en overheidsdiensten moeten elke onderneming makkelijk kunnen contacteren in geval van problemen. Wie zich niet aan deze regel houdt, riskeert een fikse boete. Tot wel 4% van de jaaromzet.